Flintastek

Startat av Andreas, 2007-07-31 14:06

Föregående ämne - Nästa ämne

David

Citat från: Urban skrivet 2007-08-03 10:28Men jag hade gärna köpt en färsk flintastek (om det hade funnits) och kryddat den själv. Jag kan tänka mig att resultatet hade blivit mycket bättre än det färdigkryddade skräpet som säljs.
Är det någon som vet vad flintastek egentligen är för kött?.

Andreas: vilket märke på flintasteken var det?.


Citat från: Urban skrivet 2007-08-03 10:51
Bästa resultatet skulle väl ändå bli om man fick behandla köttbiten själv utan att det legat en massa gamla kryddor på innan.
Saltet i kryddorna drar ju ut vätska ut flintan och därigenom gör den torrare.
Skinkan är ju ingen dålig köttbit och borde behandlas på ett bättre sätt än flintastek-tillverkarna gör.


Jag har jobbat på en icke nämnd butik och fick lära mig att flintasteken måste marineras i vacpacket i minst 3 månader innan den får säljas, den har alltså inte bara ett förbrukas före datum utan också ett förbrukas tidigast. Görs som ni påpekat av skitbiten och måste ligga så länge för att bli ätbar. Om du grillar en "färsk" flintastek som inte är "marinerad" (läs, under tryck fylld med vatten och glutamat) kommer du inte kunna skära den ens med motorsåg. (Innehåller ca 82% kött och 16% vatten, resten annat skit).

Jag är nog ganska säker på att den görs av So också, så smakar väääldigt mycket gris om inte tokmarinerad - (Ni som jobbar på restaurang har säkert snålat in pengar till ölkassan genom att köpa hälften sofilé när ni gjort storkok på fläskfilépasta)

Namnet kommer från TVserien Flintstones där de ofta äter "Flintastekar" stora som klotgrillen.


Absolut sämsta köttet man kan få tag i, därav det billiga priset (Eller tja, 39-49kr kilot för skit är ju ganska dyrt, faktiskt)

chepplin

Citat från: David skrivet 2010-03-03 22:25
(Eller tja, 39-49kr kilot för skit är ju ganska dyrt, faktiskt)


haha

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal