Örtmarinerat lamm

Startat av Skogis, 2014-07-03 22:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Har någon provat att örtmarinera lammkött? Jag menar att låta köttet ligga i örter i flera dagar innan grillningen. Jag gjorde det av misstag första gången för några år sedan men har varken sett eller hört om det någon annanstans.
Och när nu grillsäsongen är i full blom är det hög tid att grilla örtkryddat lamm igen.

Ta valfri styckningsdetalj på lamm, badda in ytan med vad torkade örter ni har hemma, lägg allt i en påsen och ha den i kylen i några dagar. 4-5 dagar är inga problem, jag gissar att örterna håller köttet fräscht för det luktar helt underbart när man öppnar påsen.

Det behövs varken salt eller peppar när man gör på detta sättet, men vitlök är aldrig fel.

Har ni inte gjort det innan så är det väl värt att testa, men det fungerar bara på lamm, kommer ihåg att jag testade på både entrecoté och karré men det blev inte alls lika bra som med lamm.

magnus

Jag har bara pressat in timjan/vitlök i stekar och låtit det stå ett tag, men inte flera dagar, och det har blivit bra.

Till helgen blir det förmodligen rökt lammlägg på grillen, ska köra lite al och äppelträd.

Skogis

Jo det är gott med timjan och vitlök men det blir en helt annan smak på köttet om man låter det ligga och marinera i några dagar.
Jag brukar inte tillsätta vitlöken förrän samma dag eller kvällen innan som grillningen ska ske, vitlök kan bli lite beskt om det blir för mycket av det. Skulle inte bli förvånad om det även köttet möras en del av örterna också.

Röker du lammläggen innan eller i samband med grillningen?

kurt

Visst finns det örter som innehåller eteriska oljor som har viss bakteriedödande effekt. Men det gäller ju inte alla "örter", och skulle man inte få samma smak om man också hade vinäger + ev olja med där?

Blurre

örtmarinering är riktigt bra gott faktiskt, ja vissa ska man hålla sig borta ifrån tror jag faktiskt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser