Vad blir/blev det till middag idag 2011?

Startat av Stefan, 2011-01-02 17:47

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2011-06-14 19:27
Tack för tipset! Men hur gjorde du med honungssenapen, jag såg att om man klickade ingrediensen honungssenap så kom man till ett recept på det, men det verkar småbesvärligt att laga honungssenap för att kunna göra sås.


Jag tog vanlig svensk senap och lite flytande honung. Fusk men det funkade utmärkt  ;D.

Stefan


Andreas

Jag åt middag på Frasses. Riktigt otrevligt ostädat var där när jag kom. Sen när personalen väl började städa släpade de omkring stolarna mot golvet så det lät något alldeles för hemskt. :(

Citat från: annamaria skrivet 2011-06-14 21:00
Jag tog vanlig svensk senap och lite flytande honung. Fusk men det funkade utmärkt  ;D.


Ah det verkar ju logiskt. Undrar just om det egentligen blir någon större skillnad. Honungssenap känns lite som en sån där ingrediens vissa vill lägga in i sina recept bara för att låta märkvärdiga...  :-\
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Det tänkte jag också. Den honungssenap jag har ätit har varit en grövre senap än just den svenska. Kanske skånsk skulle vara bättre men det kändes inte så i just denna såsen.

I dag stekt ägg och efterföljande gallsmärta blääää :(



Christina

Idag blev nåt det lättlagat men väldigt gott till middag, klassisk pasta med tre (fyra) ostar. Använde små bitar som var kvar av fransk fårost från Pyrenéerna (brebis), parmesan och blå kornblomst. Man kokar upp en smörklick med en 1 dl grädde, låter koka ihop något och tillsätter riven eller delad ost, rör om tills osten smält ner. Blanda i 500 g kokt penne och blanda. Servera med god parma- eller serrano-skinka, en god tomatsallad och ett glas rödvin. Toppen en fredag när man vill nåt gott men inte så komplicerat.

webguide

Igår blev det middag på "En ful och en gul" på Söder, bra kinesisk mat som inte smakar "Svensk kinakrog".
Vi plockade in massor av rätter och delade på allt, trevligt och gott.


smakakarin


smakakarin


annamaria

Nu puttrar en älgestek med ben i stekgrytan med lök, morot, vitlök, timjan, buljong, svartvinbärsgele och lite annat. Skyn blir så småningom en gräddsås. Det serveras sedan i morgon efter jobbet tillsammans med en potatisgratäng. Ska prova ICA´s Selection med mandelpotatis, grädde och västerbottenost.


Adam

I helgen blev det en rejäl omgång med råbiff. Målet var att testa lite olika varianter och framförallt olika tillbehör.
http://winendine.se/?p=6007
Det som fick komplettera biffarna var; pepparrot, sparris, rädisor, bondbönor, romansallad, kapris och så klart dijonsenap, rödlök samt äggula.



smakakarin


Psilander

Igår...
Stekt strömming, potatismos med inlagd gurka och rårörda lingon

annamaria

Långkokt köttfärssås blir det idag. Koktes i går. Blandfärs, fond, lök, morot, selleri, muttitomater, vitt vin, ett lagerblad, liiiite basilika och en gnutta socker. Nu till serveringen tillsätts en näve hemodlad persilja. Mums!  :)

annamaria

Har idag stekt dubbelpanerad rödtunga. Gjorde för första gången remouladsås. Den svenska varianten utan curry (den är dansk) med finhackade pickles, majjo, gräddfil, kapris, dragon, persilja, salt o peppar. Åh denna sås kommer att göras fler gånger. Så himla gott!  :)

Annonser

Powered by EzPortal