Synpunkter på forumet

Startat av kryddburken, 2007-05-03 22:58

Föregående ämne - Nästa ämne

ena

Andreas...ett snällt mail om att länken borde visa rätt direkt...låter som en bra idé...:)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Citat från: Hasse skrivet 2008-10-07 23:05
Det är urtrist med bara en kort text och sedan en länk. Oavsett om länken går direkt till receptet eller inte. T.ex:

Idag blev det köttbullar med lingon. Mums!
länk.till.min.blogg

Lite mer engagemang ser jag gärna. Åtminstone en kortare beskrivning i text och/eller med bild.

Är det roligare med den texten helt utan länk av en som inte har blogg då eller hur menar du? I så fall är det inte många av inläggen som enligt dig är intressanta. Jag tycker det är väldans bra med bara en mening från någon på forumet - det ger i alla fall mig lite tips på vad nästa dags middag kan bli, sen kvittar det om det är en bloggare eller ej. Men det kanske bara är jag som tycker det.

Hasse

Annamaria, jag tycker inte det är bättre med en text utan länk. Om du tittar något tidigare i tråden så svarade jag på samma fråga från Andreas. Jag har absolut inget emot att man postar länkar till sin blogg, men jag tycker att ett inlägg som innehåller, i stort sett, endast namnet på rätten är ointressant. Med eller utan länk.

Andreas, nog drar du det hela lite väl till sin spets när du talar om ett "dött forum" kontra ett forum där endast några futtiga procent av inläggen är intressanta för mig. Som jag nämnde tidigare är detta egentligen inget problem, och jag har inga svårigheter att bläddra förbi de inlägg som jag inte är intresserad av.

Det är klart att man får "babbla på," som du säger. Jag kan själv babbla en hel del när andan faller på. Men jag tycker att man, av hänsyn till andra forummedlemmar, bör tänka efter lite så att de inlägg man skriver är intressanta för andra att läsa. Jag betonar återigen, att detta inte är något problem på Matforum, och jag tycker inte att vi ska göra en höna av en fjäder. Men eftersom frågan kommit på tal, vill jag ändå uttrycka min allmänna åsikt.

annamaria

Andreas

Givetvis drar jag det till sin spets men dit jag vill komma är att vad vi behöver här är fler som släpper loss och berättar och diskuterar och säger vad de tycker om ditt och datt snarare än att folk tänker efter innan de postar.

Idealet vore förstås nåt slags kombination men jag vet inte om det är möjligt. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Kanske jag glömt hur man gör men:
Hur "avlistar" jag mig från en tråd som jag inte längre vill ska dyka upp när jag trycker på "Visa nya svar på dina inlägg"?

För visst borde man kunna göra det?

Andreas

Nej tyvärr går inte det, den funktionen håller reda på var du skrivt inlägg och inget mer. Rent tekniskt vore det förstås möjligt med en sån funktion men det är inte alldeles enkelt med tanke på att man då i bakgrunden måste ha något slags personlig lista där det är flaggat vilka av dina inlägg du inte vill följa.

Kari

Ok, uppfattat! Jag drömmer vidare ;D

Kari

Här kommer nått jag tänkt på en tid.

Ibland behöver man akut hjälp. Ibland ser man trådar där frågan är rakt på sak, kort och koncis som redan slutar vid ett svar.

Min tanke nu. Skulle det på startsidan kunna finnas en "Köksakuten" där frågan är fri, enkel och snabb?
Rent av en tråd som inte kräver att man är registrerad användare för att kunna skriva i. Naturligtvis hårt modererad för att spam och sk*t inte kan leva värst länge alls.

Är ni med på hur jag tänker? "Hjälp! Julskinkan är i ugnen och jag har glömt bort klartempen! Vad ska den vara??"
Bra frågor och ämnen kan naturligtvis studsa in och vidare i forumet.

Pokol

Jag har funderat och har inte hittat detta, jag blir säkert rättad nu men vore det inte sjukt mycket skönare om man så det sista inlägget först, det känns muppigt att behöva klicka på sista sidan för att få det senaste?
Man kanske kan ställa in detta annars skulle det vara som default om jag få tycka.

Pokol

Citat från: Pokol skrivet 2009-05-26 22:48
Jag har funderat och har inte hittat detta, jag blir säkert rättad nu men vore det inte sjukt mycket skönare om man så det sista inlägget först, det känns muppigt att behöva klicka på sista sidan för att få det senaste?
Man kanske kan ställa in detta annars skulle det vara som default om jag få tycka.

Ja jag erkänner, jag kanske borde fixa mina ögon. Sorry

Andreas

Om nån annan undrar så: Profil->Ändra i profil->kryssa rutan "Visa nyaste inläggen längst upp"

Mjo fast samtidigt är det väldigt bakvänt att läsa en hel tråd i bakvänd ordning...

Andreas

Citat från: Kari skrivet 2009-05-22 15:56
Min tanke nu. Skulle det på startsidan kunna finnas en "Köksakuten" där frågan är fri, enkel och snabb?
Rent av en tråd som inte kräver att man är registrerad användare för att kunna skriva i. Naturligtvis hårt modererad för att spam och sk*t inte kan leva värst länge alls.

Intressant idé, ska fundera på om det går att ordna rent praktiskt/tekniskt på nåt bra sätt. Problemet är som du säger spam, risken är att det blir väldigt mycket porr- och hackerlänkar. Men kanske kunde man lösa det genom något slags förhandsmoderering, exempelvis genom att betrodda medlemmar fick godkänna allt innan det publicerades.

Kari

Jag är säker på att flera av oss medlemmar gärna hjälper till! :)

Skulle man kunna sy in en teknisk lösning för att iaf undvika otyg som robotar kan orsaka?

kryddburken

Det är något galet med min sida nu på matforum....
Finns ingen vänsterspalt längre som det fanns förut med senaste inlägg och uppdaterade bloggar....
Lägger in en skärmdump...

Hasse

2009-06-25 12:31 #75 Last Edit: 2009-06-25 12:41 by Hasse
Jag har varit med om exakt samma fel! För min del artade det sig som att vänsterspalten inte syntes när jag var inloggad. Hur knepigt som helst!   ???

Hur som helst så rättade det till sig "helt av sig själv."

http://matforum.nu/index.php?topic=91.msg10350#msg10350

EDIT: Nu har inte jag heller någon vänsterspalt. Oavsett jag är inloggad eller ej.

agnetasch

Är det inte detta som Andreas skriver om på sega tråden?

"provar nu stänga av lite kringfunktioner så får vi se om det gör nån skillnad. Ska även köra lite fler egna tester"

http://matforum.nu/index.php?topic=88.0

Hasse

Kanske det... Andreas lär väl ge besked så fort han har möjlighet.

Andreas

Agneta har rätt! Borde kanske ha varit tydligare med vad jag avsåg samt informerat om det på något mer ställe än i den tråden men det sistnämnda är ju lite svårt när spalterna är avstängda...

kjpil

hitta.matforum.nu är mycket snygg och användbar. En sak som jag kan sakna i forumet är "första" och "sista" ... länkar vid pager. Jag har inte sett "nästa" och "föregående" länkarna förrän nu eftersom de ligger högercentrerade.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser