Säg det med en bild (ej matbilder)

Startat av Andreas, 2008-08-18 11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Tack för smakproven, dina bilder är så läckra att de nästan ser overkliga ut!

Citat från: Sweber skrivet 2009-12-01 21:30
Undrar varför jag bara kan lägga ut en i taget.


Maxstorleken per bild är 100 KB och max total storlek för alla bilder i ett inlägg är 192 KB. Man skulle i och för sig kunna ändra den andra gränsen om intresse finns.

Citat från: Sweber skrivet 2009-12-01 21:31
Det här är ett klumpigt sätt att visa bilder på.


Menar du själva uppladdningen eller att du bara kan ladda upp en i taget?

Citat från: Sweber skrivet 2009-11-28 10:33
Jag har en fundering om det här med bilder. Tidigare har jag ju bara lagt in en länk, som tex i mitt förra inlägg med en droppbild. Då tar jag väl inte upp plats på din server? Eller lagras en kopia hos dej? För när jag gör som i inlägget ovan så lagras väl en kopia hos dej? Det är väl därför det är viktigt att hålla nere storleken på bilderna?


Ursäkta sent svar, hänger inte riktigt med forumet just nu, har lite för mycket att göra rent allmänt.

Det stämmer, bilder infogade via länkar lagras inte på Matforums server medan uppladdade bilder lagras på servern. Anledningen till storleksgränsen för uppladdade bilder är för att undvika att bilderna blir tungladdade i onödan. Jag ser två nackdelar med bildlänkar. För det första tenderar externa bilder att försvinna med tiden medan det som ligger i forumet finns kvar "för evigt". För det andra blir trådarna tungladdade då man får hela bilden direkt i inlägget istället för en miniatyr. (Vad roligt du formulerar dig med alla personliga pronomen förresten, nu tror väl folk snart att jag sitter där med en egen liten server i nåt kyffe :), men nej, Matforum ligger på ett webbhotell.)

Citat från: Hasse skrivet 2009-11-29 18:22
Detta är en bild från tidigt i somras som jag glömt bort, men återfann häromdagen.


Gillar din bild Hasse, är det något slags träd, och inbillar jag mig eller sitter där en fågel?

Citat från: kryddburken skrivet 2009-11-29 21:50
Sweber, kolla här, det är din droppbild, spara/högerklicka, välj avancerat så syns denna info. Bra "kom ihåg" till sina favoritbilder! :


Ja vissa kameror lagrar väl t o m GPS-koordinater i Exif-taggarna? En nackdel med Exif är att det tar upp utrymme i bildfilen, jag brukar därför oftast ta bort det.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, att länkade bilder kan försvinna är ju ett skäl gott som något till att ha "intern lagring". Det jag menade med klumpigt är dels att bilderna hamnar underst, man vill ibland ha en bildtext eller bädda in bilder i texter. Dels är det en hel del jobb med att göra småkopior av dom bilder man önskar posta. Det ideala hade kanske varit ett i det närmaste obegränsat lagringsutrymme och ett script som skalar ner bilder till rätt storlek automatiskt när man laddar ner dom. Men jag förstår varför det funkar som det gör.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Då är jag med, jo jag håller helt med dig, det är lite för besvärligt med bilder - speciellt när det är många - och det är dumt att de visas nederst och att det saknas möjlighet till bildtexter.

Idealet vore förstås, precis som du säger, vid uppladdningen automatiskt nerskalade bilder, som dessutom kunde placeras var som helst i inlägget. Ja egentligen skulle man ha verktyg för att beskära bilderna också samtidigt som man laddar upp dem. Och helst skulle de även visas som klickbara miniatyrer i inlägget ungefär som idag så att de inte äter bandbredd för den som inte vill. Allt är tekniskt fullt möjligt, men det tar några dagar att banka ihop, synd att jag har så mycket annat att göra. :(

Annars så är i alla fall ett snabbt och enkelt sätt att göra småkopior att använda en batchfunktion i något bildbehandlingsprogram, exempelvis kan gratisprogrammet http://www.irfanview.com/ automatiskt skala om alla bilder i en mapp på hårddisken till valfri storlek.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Det är lugnt Andreas, det var inte menat som negativ kritik, snarare ett litet drömmande.  :)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2009-12-11 13:24
... exempelvis kan gratisprogrammet http://www.irfanview.com/ automatiskt skala om alla bilder i en mapp på hårddisken till valfri storlek.


Jag längtar efter ett program som gör om alla dåliga bilder till bra bilder!   :)

Andreas

Är det inte enklare att du blir vän med din kamera Hasse? :D

Sweber: Tog det alls inte heller som negativ kritik, jag tyckte det du framförde var mycket konstruktivt! Och är det något jag själv kan irritera mig maximalt på är det när sånt som kunde vara enkelt och flexibelt är onödigt svårt och stelbent, så jag skojar verkligen inte när jag säger att jag hade tagit itu med det om jag bara haft mer tid. Förhoppningsvis blir det lite lugnare på sikt...
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

2009-12-17 17:37 #126 Last Edit: 2009-12-18 00:19 by Hasse
Jag är vän med kameran, det är den som inte alltid vill vara kompis med mig.  :)

Igår natt kom årets första snö till Blekinge. Bara några centimeter, men glashalt på småvägarna där snön packats till is. Minus fyra grader och en isande vind från nordost.

Bilden är tagen i Hällevik där källvatten rinner ur ett rör.

(Edit: Lagt till en bild på en glashal småväg.)

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2009-12-04 09:00
Gillar din bild Hasse, är det något slags träd, och inbillar jag mig eller sitter där en fågel?


Oj, denna fråga har jag helt missat! Kul att du gillar bilden, Andreas. Tack!

Nej, det är inget träd utan en drygt metern hög kaprifolbuske. Det sitter inte några fåglar där, utan det är bladen som med lite fantasi kan se ut som en, eller möjligen två fåglar. Det tänkte jag inte på förrän du påpekade det. Däremot sitter det en fluga på en av bladspetsarna, men det syns inte i detta lilla format. Men bilden är utskriven i 30×40 cm som ska bli julklapp. Det kan väl passa med en sommarbild som julklapp, tänkte jag.

Färgerna är något modifierade och himlen var inte alls så röd i verkligheten. Rent fusk alltså!

kjpil

Jag gillar verkligen andra bilden med vindkraftverken Hasse. Du har fått fin exponering både himlen och landskap, är det dubelexponering?

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-12-21 14:40
Nej, det är inget träd utan en drygt metern hög kaprifolbuske. Det sitter inte några fåglar där, utan det är bladen som med lite fantasi kan se ut som en, eller möjligen två fåglar. Det tänkte jag inte på förrän du påpekade det.


Det är faktiskt extra roligt med bilder där man kan ana saker som inte finns där, mer sånt!

Citat från: Hasse skrivet 2009-12-21 14:40
Däremot sitter det en fluga på en av bladspetsarna


Överst till höger?

Citat från: Hasse skrivet 2009-12-21 14:40
Färgerna är något modifierade och himlen var inte alls så röd i verkligheten. Rent fusk alltså!


Där ser man, plötsligt framstår bilden i en annan dager. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Karl-Johan, kul att du gillar bilden. Nej, den är inte dubbelexponerad. Först hade jag tänkt slänga bilden, men efter att ha justerat exponeringen ganska kraftigt i efterbehandlingen, tyckte jag att den kunde vara värd att visa.

Vet inte om du fotograferar i RAW-format, men om du gör det så upptäcker du att man har helt andra möjligheter till justering av exponering och färgbalans i efterhand, jämfört med om man fotograferar i JPG-format.

Andreas, du var mig en skarpögd baddare! Visst sitter flugan överst till höger, men hur bar du dig åt för att se det? Jag kan inte se det även om jag förstorar bilden i den upplösning som den har på Matforum. Eller har du hackat dig in i min dator och knyckt originalet?  ;)

Andreas

Din dator är min dator Hasse. :) Nä skämt åsido såg jag återigen något som inte fanns där, jag tyckte att det inringade partiet såg ut som en vinge och ett bakparti på en fluga, men borde förstås ha insett att det absolut inte var det när du skrev "det syns inte i detta lilla format".
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse



Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Tidningsdistributionen är tydligen väldigt snabb i dina trakter, Andreas.  :)

Andreas

Jo, just söndagstidningen kommer ofta strax efter 22 på lördag, det blir en märklig känsla att läsa om sånt som hände igår, idag eller imorgon på fel dag. Ibland tänker jag att det hade varit bättre om de delat ut tidningen på morgonen istället så att nyheterna kunnat vara mer aktuella. I och för sig händer det sällan speciellt mycket i nyhetsväg just mellan lördag och söndag, men till exempel OS-rapporteringen är rejält inaktuell.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

NU ÄR PÄRLAN HEMMA!!! (efter många års väntande) Finns inga ord som beskriver känslan!!! *lycklig, lycklig, lycklig*

Jag kan inte ladda upp bilden som jag vill att den ska va pga. av storleken, men kolla här :
http://kryddburken.se/2010/04/02/ni-maste-bara-se-detta/

Cadillac cab. Series 62 årsmodell -60
ishavsgrå/blå/metallic, svart cab


Kari

Jisses! Resten står som kommentar på din blogg :)

kryddburken

Mer av pärlan!! ;-)

Nya Coys fälgarna sitter på! Imorgon blir det premiär-crusing i Nybro!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal