Överskattad mat.

Startat av bryggens, 2008-02-16 17:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-26 09:56
Nämen överdriver ni inte nu.. vad är det egentligen för sammanhang ni sett all den där olivoljan ringlas över alltmöjligt i?

Jag tycker det är nåt helt annat används alldeles för mycket i mat - mejeriprodukter.


Ringla lite olivolja över filen och muslin? Brrrrrrrrr, ryser av obehag! Elle missförstod jag något? ;)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Det är skillnad på olivolja och olivolja men visst är det lite trendigt också. Med rätt olivolja kan tom spaghetti utan allt bli riktigt gott.

---

Sweber: Kan inte vi få en bild på när Du testar till filen och müslin?  ;) Kanske nästa festival mattrend efter dom här friterade bröden med fiskrom och något vitt kladd med hackad lök - om någon minns?

Andreas

Citat från: Tobias skrivet 2008-02-19 20:00
Olivolja. Hur alla ska vara konnässörer på det och hur alla kockar använder det överallt. Det är underbart på rätt ställen, men det passar inte till allt.


Citat från: Emma skrivet 2008-03-20 10:04
Som svar på tråden, olivolja som ska ringlas över lite allt möjligt. Blir det verkligen godare?


Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-21 12:21
Blir verkligen allt godare av att påduttas av olivolja? Ibland tror jag det blivit en klyscha. Ungerfär som man säger:"Ha en bra dag" så avslutar man recept med "hyvla över lite parmesan o ringla över lite god olivolja" I italiensk matlagning hör det hemma, men annars :-\


Citat från: Cohen skrivet 2008-03-22 17:59
Håller med om att olivolja över maten blivit en farsot. Ibland passar det men ibland (kanske oftast?) blir det bara fel. Olivolja i svensk husmanskost? Nej fy tusan!


Citat från: smakakarin skrivet 2008-03-26 10:05
Jag kan inte annat än hålla med! Smaken i olivolja är för mig för klen för att jag ska tycka att det blir någon vidare smaksensation om man ringlar det över sallader osv.


Som sagt, överdriver ni inte nu, varifrån har ni fått det att olivolja ska hällas på allt? Ser ni nåt mat-tvprogram som jag inte ser eller står det i Expressen eller är det era grannar som tutat i er det?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Man behöver bara googla på "Ringla över olivolja" så får man 44700 svar

annamaria

jag hittade precis ett recept på Kålpudding - med olivolja i! Usch säger jag bara! Jag är inte emot cross-kitchen på något sätt men där går gränsen.

Shanta

Kan störa mig lite på att Jamie Oliver ska ha kopiösa mängder olivolja på ALLT han gör! Eller ja, nästan iallafall.. Rent reflexmässigt verkar den åka fram, "And a drizzle of olive oil" här och "a drizzle of extra virgine olive oil" där. Maten ser iochförsig schysst ut, så jag kanske bryr mig för mycket..

nena2000

Citat från: bryggens skrivet 2008-02-16 17:21
Tänkte kolla vad som ni andra tycker är överskattat, dvs ni gillar det inte ändå är det med i kokböcker o.s.v.
Själv tänkte jag börja med " flygande jakob", detta är inte gott! (tycker jag).


Kolgrillad mat i alla former är fruktansvärt överskattad. Förstår inte varför alla ska dra ut sina kolgrillar på sommaren och sen slänga på sina kött/fisk/kycklingbitar och kremera. Men så får man tydligen inte tycka, då får man föraktfulla blickar och kommentarer typ "då har du råkat ut för någon som inte KAN grilla, fel marinad, fel kött, fel tillbehör", bla, bla, bla. Det kanske jag har i vissa fall men det är själva smaken av KOLGRILL jag tycker är så hemskans äcklig. Mat som grillas i ugn har jag inget emot. Men maten utomlands, speciellt i Medelhavsländerna, är oftast en plåga med grillat, grillat, grillat. Det har hänt att jag i princip har levt på tzatziki och fetaostsallade i Grekland bara därför.

matbenn

Kan hålla med om att grillat är överskattat delvis iallafall. Men det är väl lite som någon sa om kräftätning tidigare i tråden, att det är den sociala biten som spelar in till stor del. Härligt att kunna tillaga i naturen osv. Gott, men framförallt trevligt.

kayaker

Alla former av sill/strömming.
/F

Rockbruden

Jag tycker att lax är lite överskattat. Och sparris.

Andreas

nena2000: Håller med om att vissa grillar lite VÄL mkt. ibland, jag gillar variation och att grilla hela tiden är inte variation. Jag ledsnar på samma smak alltför ofta vad det än är.

matbenn: Jo dels är det socialt, och dels tycker många inklusive undertecknad att det är roligt att elda. :)

kayaker: Smaken är delad, jag tycker Abbas Årets smak 2013 Ingefära Lime är riktigt god! Deras skärdgårdssill också.

Rockbruden: Lax har ju tyvärr blivit en lock/vardagsvara. Men jag kan nog aldrig få nog av gravlax.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag fattar inte hur folk hinner grilla så vansinnigt mycket som dom gör. Så fort vi ska grilla börjar det ösregna :(
Så vi håller oss inne o äter sill o potatis istället; en underskattat maträtt ;)

Skogis

Särbon hittade Ramslök i bokskogen här intill för ett tag sedan. Vet inte om den var överblommad eller något men smaken var som klen gräslök.

Någon som vet hur den egentligen skulle smaka, eller är Ramslök överskattat?

kayaker

Citat från: Skogis skrivet 2013-06-27 21:52
Särbon hittade Ramslök i bokskogen här intill för ett tag sedan. Vet inte om den var överblommad eller något men smaken var som klen gräslök.

Ramslöken har nog varit passé 3-4 veckor nu.
/F

agnetasch

Det måste vara töntvarning på ramslök nu, t.o.m Lidl har ramslökskryddad flintastek. Det hemska är att den faktiskt är rätt god :-[

Lasse

Citat från: agnetasch skrivet 2013-06-27 19:27
Jag fattar inte hur folk hinner grilla så vansinnigt mycket som dom gör. Så fort vi ska grilla börjar det ösregna :(
Så vi håller oss inne o äter sill o potatis istället; en underskattat maträtt ;)


Bor på fel sida av Sverige kanske...... ;)

Skogis

Citat från: kayaker skrivet 2013-06-28 18:34
Ramslöken har nog varit passé 3-4 veckor nu.


för ett tag sedan var i mitten på maj så ramslöken hade kanske redan pikat då. (Bor i Skåne)
Men det är väl som med gräslöken, stark och god i början och klenare och mesigare framåt sommaren.

agnetasch

Citat från: Lasse skrivet 2013-06-29 08:41
Bor på fel sida av Sverige kanske...... ;)
Jag börjar snart tro det >:( Ikväll hade vi tänkt grilla men PLASK det går inte. Ska rota igenom kyl o frys för att hitta nåt annat kul.

Lasse

Citat från: agnetasch skrivet 2013-06-29 17:42
Jag börjar snart tro det >:( Ikväll hade vi tänkt grilla men PLASK det går inte. Ska rota igenom kyl o frys för att hitta nåt annat kul.

Vi på ostkusten kunde grilla i dag....

agnetasch

Äh, vi är inte så förtjusta i grillat i alla fall, det är typiskt överskattad mat  ::)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal